UWAGA- ważne zmiany w zgłaszaniu ofert pracy.

Print Drukuj

Od 01.06.2025 r. w związku z wejściem w życie ustawy z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, wprowadzane są nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca (aktualnie Centralna Baza Ofert Pracy).

Zgodnie z art. 83 ust.2 pkt 1 w/w ustawy podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej będą zobowiązane do obowiązkowego zgłaszania ofert pracy do systemu ePraca (dawna Centralna Baza Ofert Pracy).

Obowiązek ten będzie dotyczył w szczególności:

  • organów władzy publicznej;

  • organów samorządów gospodarczych i zawodowych;

  • podmiotów reprezentujących zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;

  • podmiotów reprezentujących państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;

  • podmiotów reprezentujących inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

Wskazany wyżej obowiązek zgodnie z art. 83 ust 3 ustawy z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, nie ma zastosowania:

  • do podmiotów umieszczających ogłoszenia o naborze w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;

  • do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;

  • w przypadku gdy:

- podstawą nawiązania stosunku pracy jest powołanie, mianowanie lub wybór,
- nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę jest poprzedzone powołaniem lub wyznaczeniem na określoną funkcję;

  • do wolnych stanowisk w:

- państwowych komisjach badania wypadków kolejowych, lotniczych lub morskich,
- gabinecie politycznym Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesa Rady Ministrów, ministra oraz innego członka Rady Ministrów, doradców lub pełniących funkcje doradców innych osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, a także do wolnych stanowisk doradców i asystentów.

Nowe przepisy mają na celu usprawnienie dostępu do specjalistycznych ofert pracy dla osób poszukujących zatrudnienia.

Ponadto pracodawcy w zgłoszeniu oferty pracy będą wybierać PUP wiodący w zakresie realizacji oferty pracy, właściwy ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce wykonywania pracy albo inny wybrany przez siebie PUP. Pracodawcy poza wybraniem PUP wiodącego mogą wybrać  dodatkowe PUP odpowiedzialne za realizacje oferty pracy, w szczególności jeśli miejscem wykonywania pracy określonym w ofercie pracy jest województwo lub teren całego kraju (art. 83 ust. 5 i 6).

Zachęcamy do składania ofert pracy przez elektroniczny formularz zgłoszenia oferty pracy dostępny w serwisie praca.gov.pl.

Ponadto oferty pracy można  również zgłosić u pośrednika pracy:

- osobiście w siedzibie PUP Bochnia,

-  telefonicznie pod numerami: 14 614 97 10, 14 614 97 29,

- za pośrednictwem poczty elektronicznej:  posrednicy@pup-bochnia.pl

Będziemy Państwa na bieżąco informować o kolejnych zmianach związanych z wprowadzeniem nowej ustawy.